Athény každoročně lákají množství turistů a to především díky architektonickému dědictví starověkého Řecka. Nejvýznamnější centra antických Athén spojuje posvátná cesta, po které kráčelo procesí při Panathénajích.
Panathénaje byly slavností, jež oslavovala patronku města bohyni Athénu. Rozlišujeme malé a velké Panathénaje, přičemž druhé zmíněné se konaly jednou za 4 roky. Jejich vyvrcholením byla výměna roucha (nazývaného peplos), do kterého byla socha této bohyně, nacházející se na Akropoli, oděna. Nezbytnou součástí slavností samozřejmě bylo i přinášení obětin. Kromě samotného průvodu se ve svátečním období konala řada "doprovodných" akcí. Jednalo se o soutěže týkající se krásy těla i ducha a prvenství v jednotlivých kláních bylo pro vítěze velice prestižní záležitostí. Vyobrazení panathénajského průvodu se taktéž nalézalo na postranním vlysu Parthenónu. Autorem díla je pravděpodobně nejslavnější sochař tehdejší doby, Feidiás.
Procesí svou cestu začínalo na prastarém hřbitově Kerameikós. Ten úlohu pohřebiště plní již od 12. století př. n. l. a jeho základní kámen můžete vidět na obrázku níže.


AGORA
Procesí dále pokračovalo směrem k Agoře. Jednalo se o centrální tržiště, srdce Athén, na jehož půdě se již v 7. století př. n. l. odehrávala značná část politického i sociálního života Athéňanů. Právě zde svými filosofickými otázkami ztrpčoval obyvatelům města život i samotný Sókratés.
Cesta vedla podél Attalovy stoy a pokračovala směrem na Akropoli.





Skvěle zachován však zůstal Héfaisteion, též Théseion, chrám zbudovaný v polovině 5. století př. n. l. Je zasvěcen Héfaistovi, bohu ohně a patronovi kovářů, i Athéně. Héfaistos, božský kovář, vyrobil např. otěže pro Apollónovy koně, díky jejichž síle podle starých Řeků každý den vycházelo Slunce. Jeho ženou byla na rozdíl od něj krásná Afrodíté. Tato bohyně milenecké lásky ale rozhodně nebyla symbolem věrnosti. Když Héfaistos odhalil její poměr s Áreem (bohem války), ukoval neviditelnou síť, která na oba cizoložníky spadla přímo při aktu a nedovolila jim ani jediný pohyb. Právě v této nepříliš lichotivé poloze je pak mohli spatřit všichni olympští bohové, které si Héfaistos přizval jako svědky jejich hanebného činu :-)

Vnější vlys zachycuje Théseovy a Héraklovy činy a na obrázku můžete vidět vnitřní pás zachycující tzv. Kentauromachii. Jde o souboj kentaurů (napůl muž a napůl kůň) s Lapithy. Kentauři byli pozváni na svatební hostinu, při níž se ale opili a unesli Lapithům ženy. Jedná se o velmi oblíbené téma, symbolizující boj mezi vzdělanými lidmi a barbary.
Pokud vás během putování po památkách zastihne hlad, přímo u Agory naleznete cestu lemovanou restauracemi. Samozřejmě se jedná o místo vyhledávané především turisty, ale podle mě mu to na kouzlu neubírá. Osobně doporučuji restaurant Attalos, ze všech mnou navštívených restaurací v Athénách sice nebyl tou nejluxusnější, ale moje oblíbená vepřová kotleta zde byla dokonalost sama :-) Rovněž letmý pohled směrem k okolním stolům svědčil o tom, že zde podávají minimálně stejně tak chutné čerstvé mořské plody.
AKROPOLE
Na Akropoli se původně vstupovalo Beuléovou branou, za níž se v průběhu 5. století př. n. l, za vlády Perikla, začaly stavět Propylaje. Tato stavba však nakonec kvůli peloponéským válkám nikdy nebyla zcela dokončena.
Propylaje, které vidíte spolu s chrámem Athény Níké (Vítězné) na obrázku níže, jsou dílem Mnésiklovým.

Propylaje jsou stejně jako ostatní stavby "ozdobeny" lešením a předpokládám, že ještě dlouho budou. Dle mého vlastního pozorování se zde zaměstnanci zrovna nepřetrhnou, práci je přece potřeba prokládat cigárkem :-) Když touto hlavní vstupní branou projdete, rozprostře se před vámi celý posvátný okrsek (ze západní strany), Parthenón vpravo a Erechtheion vlevo. Parthenón nyní ještě kromě lešení doplňuje jeřáb, přičemž tento stavební "prvek" uvidíte takřka u všech památek ve městě.
Parthenón

Přístup do chrámu byl omezen především proto, že se tento prostor považoval za dům konkrétního boha či bohyně a socha byla v podstatě bohem/bohyní samotnou. Proto se také vyráběla z drahých materiálů, jakými byl mramor či chryselefantina (kombinace zlata a slonoviny).

Jak vidíte na fotkách, chrám není zrovna v dobré kondici. V 5. století n. l. sloužil jako křesťanský kostel a Osmané jej později využívali coby mešitu. Bohužel zde také skladovali střelný prach, který se mu v 17. století při útocích Benátčanů stal takřka osudným. Na jeho stavu se ale nepodepsaly jen válečné útrapy. V roce 1799 díky lordu Elginovi přišel o do té doby částečně zachovalou sochařskou výzdobu. Athény již velice dlouhou dobu usilují o návrat ukradených parthenónských nebo také Elginových mramorů, které o několik málo let později koupil britský parlament a nyní jsou vystaveny v Britském muzeum v Londýně. Nicméně kvůli údajně nevyhovujícím prostorám dřívějšího akropolského muzea se jejich návrat neustále odkládal. Nyní, ačkoli je od roku 2009 otevřeno Nové muzeum Akropole, o kterém se více dozvíte v příštím článku, se však postoj Londýna stále nezměnil, což vede k mimořádně napjatým vztahům. V roce 2014 byl Brity jeden z těchto exponátů zapůjčen petrohradské Ermitáži, což Řekové vnímaly vesměs jako provokaci.
Co se týče výzdoby Parthenónu, která byla z výše uvedených rituálních důvodů soustředěna na vnější straně chrámu, na metopách (části střídající se s triglyfy) západního průčelí se nacházela Amazonomachie (boj proti mýtickému kmenu Amazonek), na metopách východního průčelí Gigantomachie (boj bohů s giganty), jižní metopy pak zobrazovaly Kentauromachii (viz výše) a severní pád Tróje.
Západní štít (fronton) odkazoval na souboj Athény a Poseidóna o Attiku a východní štít znázorňoval zrození této bohyně. Ta dle tradice vyskočila v plné zbroji z hlavy svého otce Dia, který spolkl její těhotnou matku Métidu a poté ho rozbolela hlava natolik, že mu ji kladivem musel rozrazit samotný Héfaistos. Znakem Athény je sova a povšimněte si, že na minci v hodnotě 1 Euro tohoto ptáka rovněž naleznete.
Erechteion



Co se týče Akropole jako takové, nabízí se z ní úchvatný výhled na město, z tohoto důvodu ji doporučuji navštívit jako první. Díky tomuto výhledu si totiž v hlavě snadno uděláte představu o tom, kde leží ostatní athénské památky. Na jižní straně, v prostorách bývalého muzea, naleznete WC, které je sice velice prostorově úsporné, ale zato zdarma. Vzhledem k tomu, že se zde nachází minimum stromů, myslím, že tak maximálně dva, nezapomeňte na pokrývku hlavy, na opalovací krém s vysokým ochranným faktorem a dostatečné množství tekutin. Patříte-li mezi jedlíky, přibalte si i svačinu, protože v okolí Akropole toho příliš nekoupíte. Pokud se vám přece jen podaří nalézt stánek u západního vchodu, připravte se na vysoké ceny a stravu neřku-li skromnou :-) Chcete-li navštívit více athénských památek (a určitě chcete, že?:-)), kupte si jednotný lístek (unified ticket), který koupíte překvapivě za babku. Plná cena je 12 Euro, zlevněná 6 Euro. Vyhnete se tak frontám u pokladen ostatních pamětihodností. Lístek se skládá z několika útržků, díky kterým se dostanete na Akropoli, její jižní a severní svah, kde se nachází Dionýsovo divadlo a pozůstatky další staveb, na starověkou Agoru, na římské fórum, k Hadriánově knihovně, k chrámu Dia Olympského i na Kerameikós. U vstupu každé památky vám bude vždy jeden z útržků odebrán.
Komentáře
Okomentovat