Přeskočit na hlavní obsah

Kde začít?



Věrna jazyku, použitému k pojmenování tohoto blogu, budu první příspěvek věnovat Itálii. Italštinu bohužel neovládám, ale často se ji znovu a znovu začínám učit z učebnic pro věčné začátečníky, zpravidla těsně před „nečekanou“ cestou do Itálie :).

Kam ale ve vzpomínkách znovu vyjet? 

Dlouho jsem snila o návštěvě věčného města..., teď už vím, že na jeho poznání mi jich nepostačí ani tisíc. Později se můj zájem obrátil na Toskánsko, to když jsem objevila renesanční poklad - Florencii. Okouzlil mě způsob estetického působení člověka na zdejší krajinu i křivolaké uličky San Gimignana, města, kde se čas zastavil již ve středověku. Sem se musím vrátit, napadlo mě. Po návštěvě Benátek ale kupodivu zjišťuji, že i sem bude potřeba jet vícekrát (nic jsem přece neviděla! – seznamuji se).
No... Podobně jsem postupně podlehla i jiným krajům Itálie a mimochodem v průběhu několika let mě omámilo i Řecko – ach ten jih :)).


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ostrov Kos - Prvotní seznámení; Západní nebo východní pobřeží? Marmari vs Kardamena

S přihlédnutím k čerstvým dojmům z mé zatím poslední cesty, jsem se rozhodla přerušit "seriál" o Toskánsku a věnovat se řeckému ostrovu Kos . Jedná se o druhý největší ostrov Dodekanés , tzv. souostroví 12 ostrovů. Těch Dodekanésy samozřejmě zahrnují mnohem více, ale většina z nich hostí nanejvýš mořské racky. Největším ostrovem je Rhodos , můj další oblíbený prázdninový cíl. Přestože tato oblast patří pod řeckou správu, jak se můžete přesvědčit na obrázku vpravo, najdeme ji od pevninského Řecka  poměrně daleko. Její poloha také prozrazuje, kde všude bychom ve starověku našli řeckou kulturu. Při zrodu evropské civilizace hrála významnou roli právě blízká  Malá Asie, dnešní jihozápadní pobřeží Turecka. Vzpomenu tu alespoň města jako  Mílét a Efesos ,  pravděpodobná ohniska  vzniku řecké filosofie.  Právě svému umístění vděčí největší  dodekanéské ostrovy za svou různorodost. Zapříčinila ji směsice kultur, které na nich zanechaly svůj otisk.  Kos  se r

Athény - Posvátná cesta aneb od Dipylské brány na Akropoli

Athény každoročně lákají množství turistů a to především díky architektonickému dědictví starověkého Řecka. Nejvýznamnější centra antických Athén spojuje posvátná cesta, po které kráčelo procesí při Panathénajích . Panathénaje  byly slavností, jež oslavovala patronku města bohyni Athénu . Rozlišujeme malé a velké Panathénaje, přičemž druhé zmíněné se konaly jednou za 4 roky. Jejich vyvrcholením byla výměna roucha (nazývaného peplos ), do kterého byla socha této bohyně,  nacházející se na  Akropoli,   oděna . Nezbytnou součástí slavností samozřejmě bylo i přinášení obětin. Kromě samotného průvodu se ve svátečním období konala řada "doprovodných" akcí. Jednalo se o soutěže týkající se krásy těla i ducha a prvenství v jednotlivých kláních bylo pro vítěze velice prestižní záležitostí. Vyobrazení panathénajského průvodu se taktéž nalézalo na postranním vlysu Parthenónu . Autorem díla je pravděpodobně nejslavnější sochař tehdejší doby, Feidiás .  Procesí svou ces

Athény - Nové muzeum Akropole a památky na jižním svahu

Jak jsem psala v minulém článku Nové muzeum Akropole , které bylo otevřeno v roce 2009 , nahradilo dřívější výstavní prostory a ve svých útrobách ukrývá řadu předmětů a skulptur nalezených právě v  oblasti Akropole . Zajímavě řešený vstup vám dá možnost shlédnout základy budov z období středověku. Vychytávkou jsou rovněž okolní prosklené cesty, připravte se ale na to, že při dešti pekelně kloužou:-) Celkem nečekaná je ochranka u vstupu, příchozí návštěvníky však kontroluje jen zběžně, jen aby se neřeklo... Napravo naleznete pokladny a vlevo prodejnu knih se související tematikou.  Zde vám  doporučuji zakoupení mini průvodce , který stojí pouhá 3 Eura . Vydání v českém jazyce zde sice neseženete, ale doprovodný obrazový materiál alespoň z části nahradí zákaz focení větší části exponátů. Na obrazovkách u pokladny se sice dočtete, že je focení povoleno, huráá, nicméně neradujte se (tak jako já) předčasně, týká se zjevně jen přízemí, kde naleznete vlastně jen modely zachycující arc